Kanał Rss
Content
Jazda pod napięciem
13 marca 2014

18 firm stanęło do przetargu na utworzenie miejskiej wypożyczalni aut elektrycznych. Miasto chce w ten sposób zbadać, czy taki system jest w ogóle Wrocławowi potrzebny, na jakim obszarze ma działać i w jaki sposób zorganizować system opłat.

Temat elektrycznych samochodów nad Odrą nie jest zupełnie obcy. W mieście od 2011 roku działa system ładowania tego typu pojazdów. Obecnie we Wrocławiu jest już w 10 podobnych punktów. W kolejnym etapie tego długofalowego projektu planowana jest budowa kolejnych dziesięciu stacji ładowania.

Władze miasta podpisały również list intencyjny z firmą Tauron. To początek współpracy w stworzeniu bardziej ekologicznego transportu miejskiego. Po Wrocławiu jeździ też już pierwszy ekologiczny autobus. Ekologiczny, ale nie elektryczny, bo napędzany częściowo ropą. Dzięki podwójnemu napędowi hybryda produkuje dużo mniej szkodliwych substancji.

Wypożyczalnie mogą stanowić dla mieszkańców dobrą alternatywę, bo o dobrej sprzedaży tych pojazdów na razie nie może być mowy. Negatywne prognozy potwierdza sam prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Być może upowszechnione z czasem zjawisko spotka się z większym zainteresowaniem wrocławian niż w przypadku programu Park&Ride, który w zamierzeniu miał być zachęta do pozostawienia pojazdu z dala od centrum i przedostaniu się do niego komunikacją zbiorową, tyle że częstotliwość kursowania pociągów czy odległość od przystanków autobusowych skutecznie zniechęciły potencjalnych adresatów takiego rozwiązania.

Także wypożyczalnia rowerów miejskich we Wrocławiu nie przystaje do rzeczywistości. W zeszłym roku Wrocławski Rower Miejski stratował zgodnie z ustalonym wcześniej harmonogramem, tj. 1 marca. Nieużywane i niezadaszone pojazdy kilka tygodni tonęły pod zwałami śniegu i rdzewiały. Teraz termin ten uległ przesunięciu o jeden miesiąc do przodu ze względu na wygaśnięcie poprzedniej umowy. Rowery stoją teraz w przechowalni, mimo że za oknem prawie nic nie wskazuje na powrót zimy, a temperatura dochodzi do 15 stopni na plusie.

Tymczasem w daleko bardziej rozwiniętych Niemczech wypożyczalnie aut elektrycznych często sa zintegrowane z wypożyczalniami rowerowymi.

Pomysł wypożyczania auta na prąd wrocławiania mogą najbliżej podpatrzeć w Berlinie. Inne duże miasta europejskie (Londyn, Amsterdam, Wiedeń) również stawiają na ekologiczne rozwiązania. Tam mieszkańcy do swojej dyspozycji mają po kilkaset pojazdów. Mogą je pożyczać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, rezerwować przez internet  i obsługiwać przez telefon.

SłabyŚredniDobryBardzo dobrySuper! (Brak głosów! Bądź pierwszy)
Loading ... Loading ...

Polecane artykuły
Reklama
Newsletter
Chcesz być na bieżąco?

Tagi
E-prenumeratę wysyłamy z:
Zobacz poprzedni artykuł