Kanał Rss
Content
Jazztopad 2012
27 października 2012

Jazz to muzyka, która w ciągu ponad 100 lat swojego istnienia wyewoluowała w najrozmaitszych kierunkach, stając się źródłem i częścią wielu nowych gatunków. Pierwotnie była to muzyka ludowa, rozrywkowa, silnie zrytmizowana, ale łatwo przystępna przede wszystkim dla czarnoskórej ludności Stanów Zjednoczonych. W latach 20-tych tryumfy święciły jazzowe big-bandy, niekiedy budzące grozę wśród konserwatywnie usposobionej części zachodnich społeczeństw. Po II wojnie światowej jazz w komunistycznej Polsce był przez około dekadę praktycznie zakazany, później jednak wybuchł z wielką intensywnością. W tym okresie na Zachodzie rodziły się takie gatunki jak be-bop i hard-bop, ambitne formy, które miały być sposobem ożywienia jazzu, wówczas już nieco skomercjalizowanego i salonowego. Kolejna rewolucja to lata 60-te i powstanie free jazzu – szału nieskrępowanej improwizacji, czerpiącego m.in. ze współczesnej muzyki poważnej i eksperymentalnej, a także z surowego brzmienia etnicznej muzyki afrykańskiej. W kolejnych  dekadach jazz pojawiał się w różnych miejscach, nawet w muzyce elektronicznej (nu-jazz), był także samplowany przez artystów drum and bassowych czy hip-hopowych. Czym jest jazz dziś? Czy daleko mu do Nowego Orleanu i żywiołowej zabawy prostych ludzi z plantacji? Czy został wchłonięty i przytłoczony przez akademicką powagę? Czy wciąż istnieje – w dobie popularności rocka, rapu i elektronicznych beatów? Przekonamy się w listopadzie, a to za sprawą Festiwalu Jazztopad 2012 we Wrocławiu! Poniżej możecie Państwo zapoznać się z programem występów.

3.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej

Enrico Rava Quintet: „Tribe”

Giovanni Guidi – fortepian

Gianluca Petrella – puzon

Gabriele Evangelista – kontrabas

Fabrizio Sferra – perkusja

Enrico Rava – trąbka

Enrico Rava jest jednym z najciekawszych trębaczy starego kontynentu. Chociaż pochodzi z Włoch, jego muzyczne korzenie sięgają twórczości największych trębaczy amerykańskiej historii jazzu – Milesa Davisa czy Cheta Bakera. Ogromny wpływ na sztukę muzyczną Ravy miał jego długoletni pobyt w Nowym Jorku, gdzie zgłębiał rejony avant-garde z takimi sławami jak Cecil Taylor, Roswell Rudd, Rashied Ali, Carla Bley czy Lee Konitz. Rava jest artystą legendarnej wytwórni ECM, więc nie dziwi fakt, że jego sztukę można określić często jako „liryczne pejzaże dźwiękowe”, a jego muzykę na albumach wydanych z ECM charakteryzuje się określeniem „o jeden stopień powyżej ciszy”. Trzeba zaznaczyć jednakże, że artysta czerpie pełnymi garściami z całej muzyki dziś go otaczającej. Spuściznę wielkiej tradycji jazzowej łączy z energią i witalnością tego, co najnowsze oraz świeże we współczesnym jazzie. Inspiracje muzyczne Ravy są szerokie – niektóre jego płyty nawiązują do muzyki poważnej – „L’Opera Va”, „Rava Plays Carmen” czy też popularnej – np. twórczości Micheala Jacksona: „Rava On The Dance Floor”. Obok wybitnego trębacza na scenie staną utalentowani włoscy muzycy młodego pokolenia: na fortepianie zagra Giovanni Guidi, na puzonie – uważany za jednego z najlepszych puzonistów jazzowych – Gianluca Petrella, na perkusji Fabrizio Sferre, a przy kontrabasie stanie Gabriele Evangelista. Na festiwalu Jazztopad kwintet wykona materiał z szeroko oklaskiwanego zarówno przez publiczność i recenzentów albumu „Tribe”, który okrzyknięty został jednym z najlepszych w dorobku Enrico Ravy.

4.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej

Benoit Delbecq: PREMIERA kompozycji na zamówienie festiwalu

Lutosławski Quartet

Miles Perkin – kontrabas

Benoit Delbecq – fortepian, kompozycja

„Promienna harmonia, rygor intelektualny i modernistyczna technika pianistyczna… muzyk o postępowym myśleniu” – tak francuskiego pianistę Benoita Delbecqa opisał pokrótce portal „All About Jazz”. Artysta uczył się zarówno jazzu, jak i muzyki poważnej, co pozwoliło mu na wytyczenie własnych, niepowtarzalnych ścieżek balansujących pomiędzy tymi dwoma muzycznymi światami. Do swojej sztuki inkorporuje różne eksperymenty dźwiękowe, a także elektronikę, udoskonala swój fortepian, preparując go różnymi materiałami. Elementy te łączą go ze muzyką współczesną. Twórczość Delbecqa z jednej strony zdaje się mieć wspólny rodowód z twórczością Johna Cage’a czy György’a Ligetiego, z drugiej zaś z tradycją jazzu. Muzyka Delbecqa zanurzona jest w swoistej poetyckości, gdzie uczucie wydaje się mieć kluczową rolę wyrazową. Poza występowaniem solo czy w składach kameralnych, pianista komponuje – zarówno na zamówienie festiwali muzyki współczesnej, jak i jazzowych. Tworzy również na potrzeby teatru, tańca, filmu czy sztuk wizualnych. Muzyk jest laureatem wielu wyróżnień, są nimi m.in. członkostwo w Civitella Foundation New York, nagroda Prix de la Sacem. Na zamówienie festiwalu Jazztopad Delbeck skomponuje utwór na kwartet smyczkowy (a dokładniej: będzie to zespół Filharmonii Wrocławskiej, który specjalizuje się w wykonywaniu muzyki współczesnej – Lutosławski Quartet), kontrabas oraz fortepian. Zasiądzie za nim sam kompozytor, a na kontrabasie zagra Miles Perkin.

10 i 11.11.2012 – koncerty w domach prywatnych

Po sukcesie zeszłorocznej oryginalnej inicjatywy organizowania koncertów w kameralnych przestrzeniach mieszkań prywatnych, w tym roku będzie ona kontynuowana. W głównej roli wystąpią koncertujący na festiwalu muzycy koreańscy. Czekamy na zgłoszenia mieszkańców z centrum Wrocławia, którzy chcieliby zaprosić do swoich domów muzyków i fanów jazzu na jedyne w swoim rodzaju wydarzenia muzyczne.

Weekend koreański:

 

10.11.2012, godz. 19:00, sala Filharmonii Wrocławskiej

 

Miyeon & Park

Miyeon – fortepian

Park Je Chun – instrumenty perkusyjne

Muzycy duetu opierają swoją sztukę na rodzimej tradycji muzycznej. Dźwięki muzyki koreańskiej łączą z jazzem i zachodnią muzyką współczesną. Niewątpliwie pozostają pod wpływem free jazzu; można stwierdzić, że na scenie muzycznej Korei Południowej są pionierami free improvisation. Zarówno Miyeon, która gra na fortepianie, jak i perkusista Park odebrali akademickie wykształcenie muzyczne na kierunkach muzyka współczesna oraz kompozycja. Poświęcili się również studiowaniu kultury muzycznej swojego kraju, w szczególności muzyki szamańskiej, Pansori i Samulnori. Łącząc wspomniane światy muzyczne ze współczesnym jazzem, tworzą jedyny w swoim rodzaju styl. Swą nowatorską muzykę przedstawiają nie tylko w swoim kraju –koncertują z powodzeniem na całym świecie. Duet nagrodzony został wieloma krajowymi nagrodami – uzyskał Korean Music Award za najlepszy album crossover i najlepszą płytę z muzyką instrumentalną, a w plebiscycie magazynu „Jazz People” nagrania zespołu znalazły się w top 10 jazzu koreańskiego XXI wieku.

Geomungo Factory

Yoo Mi-Young – geomungo

Lee Jeong-Seok – geomungo

Jeong Ein-Ryoung – geomungo

Kim Sun-A – gayageum

Czterech młodych muzyków spotkało się w 2007 roku i postawiło sobie za cel pokazanie słuchaczom na całym świecie fascynujących dźwięków tradycyjnego koreańskiego instrumentu geomungo. Jest to swego rodzaju cytra, której powstanie datuje się na IV wiek. Dla realizacji swoich artystycznych wizji muzycy powołali do życia nowe typy tego instrumentu, tj. elektryczne geomungo, wiolonczelę geomungo, mini geomungo (przypominające gitarę) czy ksylofon geomungo. Stworzyli tym samym, jak wskazuje nazwa zespołu, swoistą fabrykę współczesnego geomungo. „Produkują” oni sztukę ze wszech miar ciekawą, bo nie ograniczającą się do określonych stylów czy konwencji. Zespół prezentuje niezwykle kreatywną, wręcz eksperymentalną muzykę o różnorodnej ekspresji pochodzącej z wielu tradycji – tych wschodnich i zachodnich. Medytacyjną oraz duchową istotę koreańskiej kultury muzycznej łączy z wpływami muzyki otaczającej go współcześnie. Innowacyjność działań artystycznych Geomungo Factory sprawia, że zespół stanowi jeden z najciekawszych głosów awangardy i rodzimej tradycji koreańskiej sceny muzycznej.

11.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej

Heo Yoon-Jeong, Aram Lee, Bracia Oleś: PREMIERA na zamówienie festiwalu

Heo Yoon-Jeong – geomungo

Aram Lee – daegum

Marcin Oleś – kontrabas

Bartłomiej Oleś – perkusja

Muzycy uprawiający sztukę zakorzenioną w tradycyjnej muzyce koreańskiej – Aram Lee i Heo Yoon-Jeong – wraz z czołowymi polskimi jazzmanami – braćmi Oleś – tworzą jedyne w swoim rodzaju dzieło. Na festiwalu Jazztopad  usłyszymy niespotykaną kooperację twórców nadzwyczaj kreatywnych – bracia Oleś wspólnie z Heo Yoon-Jeong i Aramem Lee zaprezentują sztukę muzyczną, która powstała przez wzajemne inspirowanie się swoją działalnością artystyczną. Muzycy z Dalekiego Wschodu grają na tradycyjnych koreańskich instrumentach, które powstały kilkanaście wieków temu – geomungo jest rodzajem cytry, a daegum rodzajem fletu poprzecznego. Jest to niewątpliwie wyjątkowy projekt, ponieważ przełamuje granice między odległymi kulturami i językami muzycznymi.

Heo Yoon-Jeong, wybitna artystka geomungo związana z Tori Ensamble i Sangsang Ensemble, z powodzeniem łączy rodzimą sztukę muzyczną z wpływami muzyki współczesnej i awangardowej. Odebrała ona gruntowne wykształcenie w zakresie tradycyjnej muzyki koreańskiej na uczelniach w Seulu. Prowadzi również działalność dydaktyczną. Koncertowała z takimi artystami jak kompozytor Stephan Micus, czy zespołami: San Jose Chamber Orchestra czy KBS Korean Traditional Music Orchestra. Przez szereg lat pełniła funkcję koncertmistrza Seoul Metropolitan Korean Music Orchestra. Jej osiągnięcia uhonorowano przyznaniem artystce elitarnego stypendium Asian Cultural Council.

Marcin i Bartłomej Oleś – najlepsza sekcja rytmiczna w Polsce („rytmiczny dream team” – „JazzZeitung”) – nazywani są „największym skarbem polskiego jazzu XXI wieku” („Dziennik”). Zarówno ten pierwszy – kontrabasista, jak i drugi, który gra na perkusji, obok jazzu studiował również w „klasycznych” klasach Akademii Muzycznych. Bracia skłaniają się do stwierdzenia, że raz bliżej im było do jazzu, raz do muzyki kameralnej, czy współczesnej, ale zawsze najbliżej do tej improwizowanej. Poza występowaniem w kameralnych składach często dzielą scenę z gwiazdami światowego jazzu – Kennym Wernerem, Davidem Murrayem, Erikiem Friedlanderem, Kenem Vandermarkem, Chrisem Speedem czy Williamem Parkerem. Ponadto poświęcają się komponowaniu – również dla potrzeb filmu i teatru, tworzą też autorskie projekty muzyczne.

Muzycy z Korei Południowej poprowadzą warsztaty tradycyjnej muzyki koreańskiej. Odbędzie się również panel dyskusyjny, na który zapraszamy wszystkich zainteresowanych jazzem i tradycyjną muzyką Korei.

17.11.2012,  godz. 19:00, Kino Helios Nowe Horyzonty

Bill Frisell: „The Great Flood” (film niemy z muzyką na żywo)

Ron Miles – kornet

Tony Scherr – kontrabas

Kenny Wollesen – perkusja

Bill Frisell – gitara elektryczna

Projekt organizowany przy współpracy American Film Festival

Bill Frisell jest jednym z najbardziej wpływowych i odkrywczych gitarzystów swojego pokolenia, laureatem nagrody Grammy. Jego sztuka cechuje się liryczną naturą spotęgowaną eksperymentami z elektroniką, czy poruszaniem się pomiędzy utartymi gatunkami muzycznymi. Do swojej twórczości inkorporuje ducha całej amerykańskiej muzyki – od Theloniousa Monka, przez Aarona Coplanda, Boba Dylana, po Charlesa Ivesa. Ten jedyny w swoim rodzaju muzyk, grający zarówno na gitarze elektrycznej, jak i akustycznej, również z sukcesem komponuje. Jego muzykę można usłyszeć w kilkunastu filmach dźwiękowych, np. Wima Wendersa, Gusa Van Santa, tworzy także akompaniament dla filmów niemych, np. Bustera Keatona. We Wrocławiu będziemy mogli zobaczyć film przygotowany przez Billa Morrisona – „The Great Flood”, do którego Frisell skomponował muzykę i która zostanie przez niego i jego zespół wykonana na żywo podczas projekcji filmu. Obraz przedstawia wielką powódź, która nawiedziła deltę Missisipi w 1927 roku i wywołała falę wielkiej emigracji. Spowodowała ona przesiedlenia ludności afroamerykańskiej na północ Stanów Zjednoczonych. Głównymi bohaterami filmu są muzycy bluesowi, którzy opuszczają ogarnięty kataklizmem teren i wyruszają w daleką podróż, która zmieni na zawsze nie tylko społeczeństwo oraz kulturę amerykańską, ale również muzykę.

17.11.2012, warsztaty mistrzowskie na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu

Prowadzący: Jack DeJohnette

18.11.2012, godz. 18:00, sala Filharmonii Wrocławskiej

Jack DeJohnette Group

Don Byron – klarnet, saksofony

Marvin Sewell – gitara elektryczna

George Colligan – fortepian

Jerome Harris – gitara basowa

Jack DeJohnette – perkusja

Wielka legenda jazzu, najwspanialszy perkusista wszech czasów – tak należy określić Jacka DeJohnette, muzyka, którego niesamowite zdolności wytyczały ścieżki współczesnego jazzu. Występował on wśród najbardziej kultowy gigantów jazzu – Milesa Davisa, John Coltrane’a, Ornette’a Colemana, Herbiego Hancocka, czy Keitha Jarretta. Styl gry DeJohnette uważany jest za unikalny. Podkreśla się jego niesamowite zdolności wyrazowe, genialną, wirtuozerską technikę oraz innowacyjne wprowadzanie elektroniki do jazzu. DeJohnette doceniany jest nie tylko jako sideman, ale też jako wspaniały lider i kompozytor, którego twórczość jest ciągle tak świeża oraz różnorodna, jak na początku jego działalności. Trwająca już od ponad pół wieku kariera tego mistrza perkusji przyniosła mu niezliczoną ilość nagranych płyt oraz przyznanych nagród – Jazz Masters Award, Jazz Legends Award, czy kilkanaście wyróżnień magazynu „Downbeat”. W tym roku muzyk obchodzi swoje 70. urodziny. Świętuje je, koncertując ze wspaniałymi muzykami: wyśmienitym indywiduum – klarnecistą i saksofonistą Donem Byronem, gitarzystą Marvinem Sewellem, pianistą Georgem Colliganem oraz grającym na gitarze basowej Jeromem Harrisem.

24.11.2012, godz. 19:00, Teatr Współczesny

Dzień odkryć europejskiego jazzu: Take Five: Europe, JazzPlaysEurope: Laboratory 4

Take Five: Europe jest programem dla utalentowanych muzyków, kompozytorów, dyrygentów i wokalistów jazzowych młodego pokolenia, którzy na progu międzynarodowej kariery pragną rozwijać swoją wiedzę oraz umiejętności. Program umożliwia „zrobienie sobie przerwy” w codziennej pracy, dzięki czemu artyści zyskują czas na poszerzenie kontaktów zawodowych oraz zgłębienie wiedzy o rynku muzycznym Europy. Z poszczególnych instytucji i festiwali z różnych krajówzrzeszonych w Take Five (Jazztopad jest jednym z takich festiwali) co roku wybierani są dwaj najbardziej rokujący artyści. W pierwszej edycji z polskich jazzmanów wybrano Macieja Obarę (saksofon) i Macieja Garbowskiego (kontrabas) – będziemy mogli usłyszeć ich, jak też innych uczestników tegorocznego programu, podczas tegorocznego Jazztopadu. W drugiej edycji Take Five: Europe, która odbywać się będzie w 2013 roku, wezmą udział: pianista Marcin Masecki oraz kompozytor i trębacz Piotr Damasiewicz. Muzycy biorący udział w tym wspieranym przez Unię Europejską programie zagrają też na innych czołowych europejskich festiwalach: Jazz sous les Pommiers, North Sea Jazz Festival, Molde Jazz Festival, London Jazz Festival, Banlieues Bleues i podczas koncertów w La Dynamo we Francji.

JazzPlaysEurope także jest programem, którego celem jest edukacja i rozwój artystyczny muzyków jazzowych. Skierowany jest do jazzmanów początkujących na scenie. Inicjatywa stwarza międzynarodową sieć i forum wymiany młodych twórców jazzu. Platforma JazzPlaysEurope powstała w roku 2007 i zrzesza wiele organizacji oraz festiwali europejskich, w tym Jazztopad. Na fali sukcesów poprzednich edycji, w tym roku usłyszymy 4. odsłonę JazzPlaysEurope: Laboratory. Z każdego kraju (Polska, Niemcy, Belgia, Holandia, Słowacja, Francja i Luksemburg) do uczestnictwa w programie wybierany jest jeden przedstawiciel. W tym roku Polskę reprezentować będzie klarnecista Mateusz Rybicki, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Zasadą jest, że młodzi muzycy spotykają się na kilka dni i tworzą w tym czasie wspólny program, z którym wyruszają w trasę koncertową po różnych europejskich miastach.

25.11.2012, godz. 19:00, Audytorium Regionalnego Centrum Turystyki Biznesowej

Ornette Coleman – jedyny jego koncert w Europie

Al MacDowell – gitara basowa

Tony Falanga – kontrabas

Denardo Coleman – perkusja

Ornette Coleman – saksofony, skrzypce, trąbka

Ornette Coleman – gigant jazzu, jest jedną najbardziej wpływowych i kontrowersyjnych figur sztuki muzycznej XXI wieku. Minęło już ponad 50 lat, odkąd wstrząsnął on światem jazzu, wprowadzając na jego drogi free jazz. To on ukuł ten termin – swoim albumem z 1960 roku – Free Jazz: A Collective Improvisation. Od tej pory jazzu słuchamy w zupełnie inny sposób. Artysta rozpoczął do dziś niekończącą się debatę dotyczącą granic muzyczności i natury muzycznej wolności. Dzieła tego niepokornego Mistrza, niegdyś przełomowe – przez wielu uważane za nie do przyjęcia – dziś stanowią jazzowy kanon. Wielcy tamtych czasów, jak Miles Davis czy Charles Mingus, drwili z Colemana, nazywali jego sztukę anty-muzyką. Inni postrzegli go jako muzycznego geniusza, jak określił tego saksofonistę – ale i skrzypka i trębacza – kompozytor Leonard Bernstein. Jedyna w swoim rodzaju twórczość Colemana opiera się na jego teorii harmolodii. Głównym jej założeniem jest dominacja emocji i wolnej ekspresji nad stroną formalną utworów. Muzyk utytułowany jest niezliczoną ilością nagród. W 2007 roku odebrał nagrodę Pulitzera. Coleman jest drugim jazzmanem w historii, który został nią wyróżniony i pierwszym muzykiem, który otrzymał ją za płytę (Sound Grammar). W kwartecie Mistrza usłyszymy jego syna –  Denardo Colemana (perkusja), a także takich wybitnych muzyków jak Tony Falanga (kontrabas) i Al MacDowell (gitara basowa). Coleman koncertuje stosunkowo rzadko, występ na Jazztopadzie będzie jego jedynym koncertem w Europie.

 

 

SłabyŚredniDobryBardzo dobrySuper! (Brak głosów! Bądź pierwszy)
Loading...

Read previous post:
Relacja z Flamenco Con Arte

Nasza czytelniczka, która wygrała wejściówkę na koncert muzyki flamenco, jaki się odbył się 19 października w Filharmonii Wrocławskiej, podzieliła się...

Close