Kanał Rss
Content
Inwestycje z okazji Euro 2012 – podsumowanie
6 marca 2012

Na łamach tej rubryki wielokrotnie poruszane były kwestie związane z przygotowaniami do organizacji EURO 2012. Nadszedł czas podsumowań kolejnego etapu. Jest ono o tyle ciekawsze, że nie wszystkie inwestycje przebiegły zgodnie z planem.

Najważniejszą i jednocześnie wzbudzającą największe zainteresowanie inwestycją jest budowa Stadionu Miejskiego we Wrocławiu. Koszt budowy stadionu planowany jest na 729 700 000 zł. Do tego należy doliczyć koszty prac projektowych w wysokości 33 977 000 zł, prac przygotowawczych terenu – 18 243 817,50 zł i pozostałe koszta (tj. nadzór inwestycyjny i dostawy), które wynoszą 71 502 182,50 zł. Planowany łączny koszt wynosi więc 853 423 000 zł. Pomimo to projekt jest opóźniony o pięć miesięcy, a obecny termin zakończenia robót szacuje się na marzec 2012 roku. Nie jest jednak pewne, iż termin ten zostanie dotrzymany. Pewne za to jest, iż rzeczywisty koszt będzie z powodu opóźnień wyższy od planowanego. Cieniem kładzie się również fakt, iż do dzisiaj pieniędzy nie otrzymali podwykonawcy, których roszczenia sięgają od kilkuset tysięcy do kilku milionów złotych.

Drugą wartą uwagi inwestycją realizowaną we Wrocławiu w związku z Euro 2012 jest Autostradowa Obwodnica Wrocławia, dzięki której możliwe stało się odciążenie dróg w centrum miasta. Praca nad nią została podzielona na trzy etapy. Pierwszym była budowa odcinka Magnice – Wrocław Lotnisko przez firmę Budimex-Dromex. Odcinek ten liczy 14 kilometrów, a jego koszt wyniósł 780 000 000 złotych. Kolejnym odcinek prowadzi z węzła Wrocław Lotnisko do  węzła Wrocław Psie Pole i liczy 19 kilometrów. Inwestycja została zrealizowana przez firmy: Strabag, Heilit+Woerner, Dywidag oraz Mostostal. Była to najdroższa część inwestycji, gdyż kosztowała ponad 2 000 000 000 złotych. Do tego na trasie tego odcinak wybudowany został Most Rędziński za 580 000 000 złotych przez Mostostal i Acciona Infraestructura. Przed oddaniem inwestycji do użytku długo toczyły się rozmowy odnośnie jej odpłatności. Ostatecznie zdecydowano, iż przejazd będzie bezpłatny.

Podsumowując, należy stwierdzić, iż obie inwestycje uda się ukończyć przed Euro 2012.  Jednak ich zawyżone koszty, duże opóźnienia i styl, w jakim są realizowane, negatywnie rzutuje na ich ocenę. Nie może ona więc być pozytywna.

 

Adam Łącki

SłabyŚredniDobryBardzo dobrySuper! (Brak głosów! Bądź pierwszy)
Loading...

Read previous post:
Polska odpowiedź na Katyń

(część trzecia przemówienia prof. Gerwazego Świderskiego – prezydenta Światowej Federacji Chirurgów Kręgosłupa w Genewie i dyrektora pierwszej w świecie Kliniki...

Close